Az utolsó hét tanulóink számára a levezetés, a játék időszaka volt osztályunkban. Szerdán egy élményekkel teli kiránduláson vettünk részt, ahol meglátogattuk Móron a Kaiser Pékséget. A szervezésben, lebonyolításban Horváth Bálint szüleitől kaptunk segítséget, amelyet köszönünk. A pékség látogatásakor diákjaink tapasztalatot is szerezhettek a mindennapi kenyerünk elkészítésében. Kaiser Ferenc tulajdonostól alapos tájékoztatást kaptak a gyerekek, és még azt is megengedte, hogy a péksütemények készítésének egyes lépéseit is kipróbálják: kenyérdagasztás, formázás… Természetesen a kóstolás sem maradhatott el. Mindenkinek nagyon ízlettek a helyben készült finomságok.

19144018_1513571618713647_1587186301559852479_o 19221630_1513577482046394_6068736014318998459_o

Ezen a szép napon fagyizás követte a műhely megtekintését. Vidám játékkal fejeződött be móri kirándulásunk.

Smid Márta, Krichó Krisztina

első osztályos tanítók

Légifolyosó, terminál, utashíd, vezérsík…Ismerősek ezek a kifejezések?

Aki esetleg bizonytalan a pontos jelentésükben, forduljon az ötödik-hatodik osztályosokhoz, ők bizonyára útbaigazítással tudnak szolgálni. Idei osztálykirándulásukon ugyanis a Liszt Ferenc repülőtérre látogattak el, ahol szakszerű vezető nyújtott betekintést a repülés nem hétköznapi világába.

1 2

Komoly biztonsági ellenőrzés után külön busszal járhatták végig az utasoktól elzárt területeket is. A kifutó pálya mellett közvetlen közelről láthatták a repülőgépek folyamatos fel- és leszállását.  Megismerkedtek a repülőtérre érvényes alapvető közlekedési szabályokkal és bepillanthattak az ott dolgozók mindennapi életébe is. Külön érdekesség volt megfigyelni, hogy a reptéri tűzoltók munkája és felszerelése is eltér a szokásostól: riasztási idejük rövidebb, védőruházatuk vastagabb, mivel nagyobb hőhatásnak vannak kitéve és a járműveik is speciális feladatokra vannak kialakítva, közúti forgalomba nem is mehetnek.

3 4

Külön szerencse volt, hogy látogatásunk idején megérkezett egy hatalmas arab gép is több mint 400 utassal a fedélzetén, melynek hajtóművébe egy normál gép törzse gond nélkül beférne.

A busz bevitt a régebben használt „Ferihegy 1”-es részre is, ahol most már csak magángépek és teherszállító gépek forgalmát bonyolítják, utasforgalmat nem.

5

A látogatás végén az Aero parkban régi repülőgépek fedélzetére és pilótafülkéjébe is felszállhattak a gyerekek, így igazán különleges élménnyel tértek haza.

Szabó Magdolna, Mór Mária osztályfőnökök

Tanévünk egyik legnagyobb ünnepén szeretettel köszöntöm végzős tanulóinkat, az őket ballagtató osztályfőnököt, a szülőket, meghívott vendégeinket, iskolánk valamennyi dolgozóját, tanulóját és minden kedves jelenlévőt!

Külön köszöntöm Ősz Ferenc, Tóth János, Mór Antal polgármester urakat!

Tisztelt Vendégeink! Kedves Ballagó Diákok!

Republic idézettel búcsúztatok és fejeztétek be az elmúlt nyolc évről szóló gondolataitokat az imént. Azt talán már el is felejtettétek, hogy amikor kezdtétek az általános iskolát nem sok fogalmatok volt róla, miért is vagytok itt. Erre most nektek egy másik dalszöveggel, Ákos szavaival válaszolok. „Azért vagy itt, hogy mindent láss, értsd a szót olvasd az írást. Azért vagy itt, hogy mindent megtanulj, s az égbe szállj, nehogy a porba hullj!”

Az igazgatóknak az a dolguk, hogy ilyen és ehhez hasonló bölcs gondolatokat idézzenek, vagy fogalmazzanak meg a ballagók felé. Sokszor nehéz elkerülni az unalmas, közhelyes szövegeket, hiszen többnyire az igazgatók ismerik legkevésbé a ballagókat, mert ők tanítanak a legkisebb óraszámban. Így aztán csak nagy általánosításokat tudnak mondani. Én azonban jól ismerlek benneteket, hiszen két évig minden fizika órát együtt töltöttünk. Voltak, akik szakkörre is jártak hozzám, vagy velem kísérleteztek a szertárban.

Az együtt töltött időre visszagondolva elmondhatom, hogy jó volt veletek. Szeretetre méltók vagytok.

Szeretem bennetek, hogy elfogadtátok, az alapvető magatartási szabályokat be kell tartani, az órán pedig dolgozni kell. Így aztán nagyon eredményes és emlékezetes két évet töltöttünk együtt. A fizikát mindannyian a tőletek elvárható módon megtanultátok. Ezt nemcsak én állítom, hanem a külső megmérettetések is bizonyítják, hiszen a két év alatt két megyei első helyet is sikerült elérni. Ezért közületek egy tanuló, Gulyás Eszter tizenhatodikként felkerült az iskolai dicsőségfára, ahol a kiváló tanulmányi eredményű és tanulmányi versenyeken kiemelkedően teljesítő 8. osztályosok szerepelhetnek.

Szeretem bennetek, hogy olyan klasszikus értékeket képviseltetek az óráimon, mint a tanár iránti tisztelet, figyelmesség, példaképkeresés.

Szeretem bennetek, hogy sok mindenben tehetségesek vagytok, néhányan különböző tantárgyi versenyeken, vagy szavaló és mesemondó versenyen értek el eredményeket, mások nyelvvizsgát tettek, van, aki szépen rajzol, és jó néhányan kiválóan táncoltok.

Szeretem bennetek, hogy mindig számíthattunk rátok az iskolai rendezvényeken. Tánctudásotokat nemcsak helyben, de a szomszédos városban és még külföldön is nagy sikerrel mutattátok be.

Szeretem bennetek, hogy motiválhatók vagytok, és egész órán képesek vagytok dolgozni a tudásért,… meg persze a kék és piros korongokért.

Szeretem bennetek, hogy minden információt magatokba akartok szívni… még akkor is, ha ez részben a telefonotok segítségével a szünetekben történik.

Szeretetre méltók vagytok, segítitek egymást,… főleg órák előtt a házi feladat megosztásával…. És ez így van jól, erről szólnak a diákévek. Így, mindezekkel együtt fogtok hiányozni nekünk.

Végül pedig maradjunk a dalszövegeknél és fogadjatok útravalóul egy Quimby gondolatot: „Vannak jó szelek, s persze rosszak is, bár a hullámok mögött vár ránk a part, de semmilyen szél nem jó annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.”

IMG_4431 IMG_4453

IMG_4456 IMG_4486

IMG_4470 IMG_4550

Kedves Szülők!

Francis Hope szerint: „Amikor a gyerek felnő, ideje, hogy a szülők a saját lábukra álljanak.” Komolyabbra fordítva a szót, kedves szülők, látniuk kell, gyermekük hamarosan felnő. Pár év a középiskolában és hivatalosan is nagykorúvá válik. Az Önök segítségére azonban még szüksége lesz, mutatniuk kell a helyes irányt. Fontos, hogy jövendő tanáraikat is támogassák majd a nevelő, oktató munka eredményessége érdekében. Higgyék el, az egységes nevelés az Önök malmára hajtja a vizet. Sok erőt kívánok mindnyájuknak ehhez!

A ballagó diákok településeink polgármestereitől egy kerámia emlékplakettet és egy csokor virágot vehettek át.

Tisztelt Jelenlévők! Kedves Gyerekek!

Ezen a napon egyben a tanévet is zárjuk. Szeretném kiemelni egy-két eredményünket, amire mindannyian büszkék lehetünk az idén. Sikeresen pályáztunk a határtalanul programra, így szeptemberben a 7. osztályosok erdélyi tanulmányúton vehettek részt. A Német Önkormányzat égisze alatt sikeresen pályáztunk egy nemzetiségi tehetségprogramra, melynek részeként 30 tanulónk vehetett részt kerámia, fafaragó és néptánc műhelyfoglalkozásokon, valamint egy tanulmányi kiránduláson. Ugyancsak sikeres pályázati támogatásból tudtunk nyelvi tanulmányutat szervezni, és egy csodálatos hetet eltölteni Ausztriában. Tehetségpontként vettünk részt a Móri Radnóti Általános Iskola programján, melyen gyerekeink kiváló énekes, hangszeres és táncos produkciókat mutattak be. Sikeresen pályáztunk egy matematikai tehetségprogramra, így műhelyfoglalkozásokat tudtunk biztosítani tanulóinknak.

A nyelvoktatásunk eredményességét bizonyítja, hogy 7 tanulónk: Cseszneg Dorina, Malcsik Dorka, Szimler Patrícia, Varga Tamás, Balogh Nikoletta, Gulyás Eszter és Nagy Ramóna eredményes Junior nyelvvizsgát tett a Rigó utcai nyelvvizsgaközpontban. Bakonysárkány legjobb németese ebben az évben Cseszeg Fanni lett. A Zrínyi matematikaverseny legeredményesebb iskolai tanulója Molnár Dávid.

A kerületi hittanversenyen Nagy Csenge 3. helyezést ért el. A járási mesemondó és szavalóversenyeken dobogós helyezéseket értek el: Varga Ádám, Egri Noel, Szadai Zsófia, Gazdag Zalán, Molnár Rebeka, Ábrahám Dávid, Szimler Patrícia, Bakos Dominika, Takács Dominik, Egri Bence, Benczik Hanna.

Kiemelkedően szerepeltek a járási és megyei népdaléneklési versenyeken és népművészeti Ki mit tud?-on: Takács Dominik, Tóth Kata, Varga Tamara, Molnár Rebeka, Valki Ákos, Egri Bence, Tóth Máté, Molnár Csanád és a Csicsergők 2. osztályos csoportja.

A járási nyelvtan versenyen Molnár Anna 4., Cseszneg Kata és Kokas Nikolett 5. lett.

A járási természetismeret versenyen Cseszneg Fanni, Hajnal Brigitta és Klenota Rajmund csapata első helyezést ért el, a lányok a legjobb előadói díjat is megnyerték.

A járási sakkversenyen Ferenczi Gábor, Heller Barbara, Ősz Gergő, Salamon Bence csapata második helyezést ért el.

A megyei diákolimpián mezei futásból Cseszneg Fanni jeleskedett.

A megyei rajzversenyen Egri Noel első helyezett lett. Különdíjat kapott Salamon Bence az országos nemzetiségi rajzpályázaton. Munkáját a Parlamentben állították ki és jutalmul egy 3 napos táborban is részt vehetett.

Dicséretes Gulyás Eszter, Németh Zsófia és Szimler Patrícia területi EU vetélkedőn elért harmadik helyezése.

Kiemelkedően teljesített néhány tanulónk a megyei tanulmányi versenyek döntőjében. A Kaán Károly Természetismereti Versenyen Cseszneg Fanni 4., Hajnal Brigitta 5., Klenota Rajmund 6. helyezett lett. A Teleki Pál Földrajz Verseny megyei döntőjében Gulyás Eszter 3., Varga Tamás 5., Németh Zsófia 10. helyezést ért el. Az Ifjú Fizikus verseny megyei döntőjében Szimler Patrícia 7., Varga Tamás 10. helyezett lett. A tanév kiemelkedő eredménye, hogy a fizika verseny megyei döntőjét mindkét évfolyamon iskolánk tanulója nyerte meg: a 7. évfolyamon Cseszneg Dorina, a 8. évfolyamon pedig Gulyás Eszter lett a megye legjobbja.

A megyei versenyeken legjobban teljesítő diákok igazgatói dicséretben részesülnek. Igazgatói dicséret: Cseszneg Dorinának, és Gulyás Eszternek, aki pénzjutalomban is részesül.

Prosszer Ottó és Benis István felajánlásából a felső tagozat mellet egy alsós diák is pénzjutalomban részesülhet, aki ebben az évben Egri Bence 2. osztályos diák. A szabályok értelmében a tanulmányi munkában és a tanulmányi versenyeken kimagasló teljesítményt nyújtó gyermekek kaphatják meg a 20-20 ezer forintos pénzjutalmat. Két egymást követő évben ugyanaz a tanuló nem díjazható.

Köszönet a támogatásért!

IMG_4491 IMG_4500

Az elmúlt évben iskolánk kezdeményezésére létrejött egy pedagógusoknak adható díj, mely emlékplakettel és pénzjutalommal jár.  A Fekete István-díjat ebben az évben iskolánk tanítónője, Székely Emese kapja, aki közel negyven éve van a pályán és 27 éve dolgozik intézményünkben. Osztálytanítói munkájából a legkiemelkedőbb a gyermekekre gyakorolt hatása, az olvasóvá nevelés. Pedagógusként kiváló szervező munkáját, kreativitását kell megemlíteni. A tanulók színpadra állításában éppen annyira sikeres, mint a mesemondó versenyek szervezésében. Még sokan emlékszünk a 100 év, 100 vers, 100 gyerek címmel rendezett nagysikerű műsorára is. Az utóbbi 10 évben elkötelezetten dolgozott az alkotópadlás kerámiaműhelyében. Nemcsak látványos kiállításokon csodálhattuk meg az irányításával készített alkotásokat, hanem immár sok család otthonát és az iskola falait is díszítik a szép és praktikus tárgyak.

Minden pedagógusnak köszönöm egész éven át tartó áldozatos munkáját, az iskolatitkár és a kisegítő alkalmazottak tevékenységét.

Köszönetet mondok fenntartónknak, a Tatabányai Tankerületi Központnak a szakmai és pénzügyi támogatásért. Köszönet a szülői munkaközösség munkájáért, pénzügyi támogatásáért, továbbá Bakonysárkány, Vérteskethely és Aka községek Önkormányzatainak, a Bakonysárkányi Német Nemzetiségi Önkormányzatnak és a Bakonysárkányért Alapítványnak a pénzügyi támogatásért. Köszönetet mondok minden szülőnek, aki valamilyen formában támogatta iskolánkat. Minden szakmai partnerünknek köszönjük munkáját. A hitoktatóknak, az óvónőknek, védőnőnek, iskolaorvosnak, gyógypedagógusnak, gyógytestnevelőnek, a Pedagógiai Szakszolgálatnak és a Családsegítőnek is.

IMG_4511 IMG_4537

IMG_4505 IMG_4546

A kitűnő és jeles tanulók jutalomkönyvet és oklevelet vehettek át.

01 02 03

Nemzetiségi Önkormányzatunk sikeres NTP pályázatának köszönhetően 1.000.000 Ft-ot fordíthattunk a tehetséges fiatalok támogatására. A program során lehetőségünk nyílt 30 gyermeket bevonni egy összesen 90 órás műhelymunkába. A kerámia, famegmunkáló és néptánc foglalkozásokat 30-30 órában biztosítottuk a fiataloknak. A foglalkozásokon elkészült  produktumokat a Rozmaring Kulturális Napok keretében kiállítottuk, illetve bemutattuk.

IMG_20170608_090521 IMG_20170608_091225

A projekt része volt az az egy napos múzeumlátogatás is, melyet június 8-án szerveztünk. A programban résztvevő 30 diák és a 3 foglalkozásvezető a Tatai Német Nemzetiségi Múzeumban, valamint a Tatabányai Iskolamúzeumban és Skanzenben tettek látogatást. A program érdekessége volt, hogy a csoport megtekintette a korábban iskolánkban készült nagy méretű, nemzetiségi hagyományainkat bemutató kerámiaképet is.

IMG_20170608_091439 IMG_20170608_091615

IMG_20170608_111711 IMG_20170608_111935

Emellett a német nemzetiségi lakosok mindennapi használati tárgyait, valamint a 20-as és a 60-as évek iskoláinak berendezését, szokásrendszerét is megismerhették a projektben résztvevők.