Iskolánk 1.498.000 Ft pályázati támogatást nyert az Emberi Erőforrások Minisztériumától a „Természettudományos talentumműhely” elnevezésű projekt megvalósítására (NTP-KTMK-11-0002).

A programban 16 tanuló vesz részt. A diákok beválogatása több szempont szerint történt. Figyelembe vettük a természettudományos tantárgyi érdemjegyeket, a pedagógusi ajánlásokat, a gyermekek motiváltságát és előzetes részvételüket az ilyen irányultságú szakkörökön, tanulmányi versenyeken, valamint a szülői támogatottságot.  Természetesen jelentős súlyú volt a beválogatásnál az a pszichológus által végzett mérés, mellyel a diákok IQ-ját és intelligenciáját vizsgáltuk.

1

A projekt keretében összes 60 órányi foglalkozáson vehetnek részt a gyerekek, melyek április 15. és június 30. között zajlanak. Ezek a foglalkozások a földrajz, természetismeret, fizika és biológia tantárgyakhoz kapcsolódnak. Közülük szép számban vannak olyanok is, melyek nem az iskolában, hanem egy-egy múzeumban, interaktív kiállításon vagy éppen a természetben zajlanak. Ez utóbbi foglalkozásokra a nyári szünet első hetében kerül sor és az alábbi helyeket keressük fel: Csodák Palotája, Magyar Természettudományi Múzeum, Magyar Földrajzi Múzeum, Planetárium, Csodabogyós barlang, Tapolcai tavas-barlang, tési szélmalmok, dudari bauxitbánya, Zirci Arborétum, Bakonyi Természettudományi Múzeum.

A pályázati projekt egyik színfoltja volt a Kutató Diákok Napja elnevezésű program, melyet június 11-én tartottunk a Bakonysárkányi Faluházban. A rendezvény iránt nagy volt az érdeklődés, a kistérség szinte valamennyi oktatási intézménye képviseltette magát. Súrról, Bakonyszombathelyről, Ászárról, Rédéről, Keréktelekiről és Császárról is érkeztek diákok és tanárok.

17

A projektnap igazgatói köszöntővel kezdődött, melynek keretében ismertettük a bakonysárkányi pályázatot. Két meghívott előadónk volt, akik rendkívül érdekes, színes bemutatót tartottak. Harmat Beáta, a Bakonyi Természettudományi  Múzeum entomológusa „Csodálatos rovarvilág” címmel előadást,  Dr Mari László, az ELTE TFT docense pedig úti beszámolót tartott az Atacama expedícióról  „Expedíció a Föld legmagasabb tűzhányójára” címmel.

3 7

Tanulóinknak példaként állítottuk azokat az egykori tehetséges diákjainkat, akik általános iskolában eredményesen versenyeztek és sikeres volt további pályájuk is. Dr Prosszer Mária, - aki jelenleg Los Angelesben él Fulbright ösztöndíjasként és egy beverly hills-i klinikán dolgozik -  levélben szólt a bakonysárkányi diákokhoz. Vendégeink voltak egy kerekasztal beszélgetésre: Benis Gréta (Semmelweis Egyetem, Budapest), Benczik Roxána (Református Gimnázium, Pápa), Lanter Georgina (Magyar-Német Kéttannyelvű Gimnázium, Mosonmagyaróvár), Mayer Annamária (Kazinczy Gimnázium, Győr) és Kertész Soma (Apáczai Csere János Gimnázium, Budapest).

8

Természetesen a Kutató Diákok Napjának egyik legfontosabb része volt, hogy jelenlegi diákjaink is ízelítőt adtak a program során szerzett ismereteikről egy-egy bemutató keretében. Az alábbi prezentációk hangzottak el:

Magyar kikerics – Colchicum hungaricum, Jámbor Bence, Kertész Mátyás, Szrogh Zsanna

Arborétum fogalma és kialakítása zirci példával, Jámbor Bence kutatásai a Zirci Arborétumban

Kaptár naptár, Wágner Gábor méhészeti tapasztalatai, prezentáció és kiállítás;

Közreműködtek: Antal Antónia, Merkl Balázs, Merkl Miklós, Szimler Gergő, Szimler Viktória, Wágner Szabina

Zöldsárkányok a környezetvédelemért – a Zöldsárkány Csoport vizsgálódásainak, akcióinak bemutatása, Benczik Amanda, Varga Eszter, Varga Tibor

A biológia és én – avagy – a kutyákhoz fűződő kapcsolatom, Horváth Mirjam

2 4

5 6

Benis Olivér és Nagy Emil érdekes, látványos fizikai és kémiai kísérletekkel kápráztatta el a közönséget.

9

Befejezésként műhelymunka keretében lehetőség nyílt elkészíteni az alábbi természettudományos kísérleti eszközöket:

kötélmászó bohóc

Cartesius búvár

golyófújó

lufirakéta

kaleidoszkóp

pörgettyű

10 12

13 14

1516

11

A Kutató Diákok Napjáról minden résztvevő nagyon elégedetten távozott. Vendégeink elismerésüket fejezték ki.

A pályázati keretből fenti programok és foglalkozások megvalósításán kívül lehetőségünk van természettudományos taneszközök vásárlására is, melyet a foglalkozások során kísérletezéshez, mérésekhez használunk.

A pályázati program hozzájárult ahhoz, hogy tanulóink a természettudományos témájú tanulmányi versenyeken (megyei és országos döntők) ebben a tanévben igen kimagasló eredményeket értek el.