A NEMZETISÉGI OKTATÁSSAL ÉS NEVELÉSSEL PEDAGÓGIAI PROGRAMUNK XIII. FEJEZETE FOGLALKOZIK
A nemzetiségi oktatás a magyar közoktatási rendszer szerves része. Célja és feladata megegyezik a többségi oktatáséval. Sajátossága, hogy intézményi feltételek között biztosítja a nemzetiségi nyelv tanulását, a nemzetiségi történelem, kultúra megismerését, a hagyományőrzést és – teremtést, az önismeret kialakítását, a nemzetiségi jogok megismerését és gyakorlását.
Segíti a nemzetiségi kultúrát hordozó csoport tagját, hogy megőrizze identitását, hogy vállalhassa és megmutathassa annak értékeit.
1. Nemzetiségi oktatás céljai:
-
a tanulók ismerjék meg, használják őseik nyelvét, azok kultúráját, ápolják hagyományaikat,
-
a nevelésen keresztül erősödjön a tanulók identitástudata,
-
a nyelv tanulása bővítse általános műveltségüket, nyerjenek betekintést a német nyelvű országok, a Magyarországon élő németek kultúrájába, történelmébe,
-
a tanulók legyenek képesek a mindennapi élet szituációiban német nyelvi kommunikációra mind szóban, mind írásban, jussanak minden területen megalapozott tudás birtokába.
2. Legfontosabb feladataink:
-
A német nemzetiségi nyelv művelt köznyelvi szinten történő elsajátításának elősegítése.
-
A szokások és hagyományok megismertetése és ápolása.
-
A történelem, az anyanyelvi kultúra oktatása.
-
Az anyaország életének, kultúrájának megismertetése.
-
A nemzetiség nyelve, tárgyi és szellemi kultúrájának tudatossá tétele.
3. Személyi feltételek:
Iskolánkban három pedagógus vesz részt a nemzetiségi oktatásban. Ők tanítják a nemzetiségi nyelvet és irodalmat. Végzettségük a törvényi előírásoknak megfelelő: nezetiségi tanító és/vagy német tanári diplomával rendelkeznek.
4. Tárgyi feltételek:
A német nemzetiségi oktatáshoz a tankönyveken és munkatankönyveken kívül szótárakat, oktató és interaktív CD-ROM-okat használunk. Rendelkezésünkre állnak továbbá nyelvi tablók, német nyelvű folyóiratok, könyvek. A honismeret oktatásának kiváló színtere a kétkultúrájú alkotópadlás, magyar és német nyelvű állandó településtörténeti kiállításával, tankonyhájával, fafaragó és fazekas műhelyével.
Iskolai könyvtárunkban minden tanuló hozzájuthat a kétnyelvű, településtörténeti kiadványunkhoz.
5. A helyben élő nemzetiség kultúrájának, hagyományainak megismerése:
A településeken élő nemzetiségi kultúra megismerését segíti a német honismerete helyi tanterve, a hagyományőrző és tánc foglalkozások, valamint egyéb (tanórán kívüli) tevékenységek.
-
A diákok részvételével működő néptánccsoportjaink nemzetiségi táncai.
-
Az iskola napközis foglalkozásain, valamint a tanórákon (ének, magyar irodalom (dráma), technika, rajz) a német népi gyermekjátékok megismertetése.
-
Nagyobb ünnepek (karácsony, húsvét, német nap) kapcsán ismert népszokások felelevenítése.
-
Iskolánk pedagógusai által összeállított és az iskola, valamint a Bakonysárkányi Német Kisebbségi Önkormányzat által kiadott – két nyelvű - helyi nemzetiségi történeti könyv tanulmányozása.
-
A település „német sírjairól” készült kiadvány tanulmányozása, gót betűs sírok felkeresése.
-
„Generációk együttműködése” elnevezésű program fenntartása, a nemzetiségi hagyományok idősek általi közvetítése.
-
Iskola- és településtörténeti állandó kiállításunk gondozása, bővítése.
-
„Sárkányhang” című helyi újság és az iskolai honlap német nyelvű rovatainak szerkesztése, cikkek megjelentetése és tanulmányozása.
-
Népi kismesterségek elemeinek elsajátítása a kétkultúrájú alkotópadláson (fafaragás, agyagozás, mézeskalács, kvircedli, macskapracli, „nuss-stangli” készítése …)
-
Mesemondóversenyen a környékünkről gyűjtött mesék bemutatása, előadása.
6. Nemzetiség kultúrájának megismerését segítő programok:
-
Német nyelvű színház előadásainak látogatása (Deutsche Bühne).
-
Német nyelvű előadók meghívása iskolánkba, vagy a Faluházba.
-
Látogatás a magyarországi németség múzeumába, Tatára. A múzeumban élethű enteriőrökben jellegzetes festett bútorok, textíliák, területenként változó viseletek adnak képet a német népcsoport kultúrájáról.
-
A pápai kékfestőműhely megtekintése.
-
Márton-napi rendezvények
-
Betekintés a térség településeinek kisebbségi kultúrájába (Bakonyi Amatőr Népművészeti Fesztivál: népzene, népdal, néptánc kategóriák)
-
Német nemzetiségi nap szervezésével a móri, a pusztavámi és Komárom-Esztergom megyei sváb népviseletek és népszokások megismerése.
-
Népi kismesterségek megismerése a kétkultúrájú alkotópadláson és játszóházakban:
-
„Sváb” sütemények készítése
-
Agyagozás
-
Fafaragás
-
Csuhé- és szalmafonás
-
Gyertyaöntés.
Látogatások az anyaországba nyelvgyakorlás és a földrajzi környezet megismerése céljából (Németország, Ausztria).
Az utazás során a következő témakörök beszéd gyakoroltatása valósul meg:
-
Kapcsolatfelvétel levélben, e-mailen és telefonon
-
Bemutatkozás
-
Iskolánk, településeink bemutatása
-
Németország és Ausztria földrajza, történelme
-
A német, osztrák irodalom nagyjai, zeneszerzők
-
A német, osztrák iskolarendszer
-
Étkezés, napirend
-
A meglévő nyelvtudás folyamatos, hosszabb idejű használata
-
Élménybeszámolók, tudósítások a Sárkányhang című helyi lapba, a Neue Zeitung újságba és a Deutscher Kalender kiadványba
A település rendezvényein a tanult dalok, táncok, zenedarabok bemutatása. Az iskola hagyományos rendezvényeinek (mesemondó és szavalóverseny, karácsonyi, húsvéti készülődés, farsangi maszkabál, egészségnapok) programjaiba a nemzetiségi szokások (az öltözködés, az étkezés) beillesztése.
A német nemzetiségi hagyományok ápolásához hozzájárulhat a témahéten, illetve projekt keretében feldolgozott téma, probléma.
A teljes pedagógiai program elérhető itt…
AZ ÓRASZÁMOKAT, TANAGYAGOT ÉS KÖVETELMÉNYEKET HELYI TANTERVÜNK ÉS ANNAK MELLÉKLETEI HATÁROZZÁK MEG
Heti óraszámok, nemzetiségi nyelv és irodalom:
1.o: 5 óra
2.o: 5 óra
3.o: 5 óra
4.o: 5 óra (2016 szeptemberétől)
5.o: 5 óra
6.o: 5 óra
7.o: 5 óra
8.o: 5 óra (2016 szeptemberétől)
Honismeret német nyelven:
1.o: 1 óra
2.o: 1 óra
3.o: 1 óra
4.o: 1 óra (2016 szeptemberétől)
5.o: 1 óra
6.o: 1 óra
7.o: 1 óra
8.o: 1 óra (2016 szeptemberétől)