Területek: önismeret, szakmaismeret, pályaorientáció
önismeret témája: érdeklődés, képesség, értékek
megismerés módjai: tesztek, csoportfoglalkozások, csoportos beszélgetések, személyes beszélgetések
szakmaismeret: munkamód, munka anyaga, munkaeszköz, tevékenység körülményei, lehetséges életpálya, jövedelem
Érintett korcsoportok: 1-8. évfolyam
Foglalkozás típusok: osztályfőnöki és egyéb tanórák, tesztek, csoportfoglalkozások, egyéni intervenció, pályaorientációs nap, pályaválasztási kiállítás, szakmabemutatás helyben, üzemlátogatás külső helyszíneken, szakmabemutató kisfilmek vetítése, pályaorientációs mérés
Bevont szakemberek, intézmények: osztályfőnökök, iskolapszichológus, meghívott előadók (volt diákok, szülők, helyi vállalkozók), pedagógiai szakszolgálat, iparkamara, POK-szaktanácsadói
Cél: A szükséges pályaérettség elérése a pályaválasztáskor
A pályaorientáció főbb témái, területei: önismeret, foglalkozásismeret, munkaerő-piaci jellemzők ismerete, tervezési készség, egyéni produktum
Pályaorientációs nap:
1-2. évfolyam: - kézműves foglalkozás – látogatás lakóhelyen található helyszínen (gazdaság, lovarda, üzletek, erdészet, műhely, hivatal, stb.) - „Foglalkozások eljátszása” – szerepjátékhoz használatos eszközök (pénztárgép, fodrász eszközök, szerelőasztal, stb.) segítségével - A nap élményei – rajzok készítése, kiállítása az osztályteremben
3-4. évfolyam: - kézműves foglalkozás - látogatás lakóhelyen található helyszínen (gazdaság, lovarda, üzletek, erdészet, műhely, hivatal stb.) - „Az iskola, mint munkahely” – az iskolai dolgozók: pedagógusok, pedagógiai asszisztens, iskolatitkár, rendszergazda, takarító, karbantartó, konyhás - A nap élményei – rajzok készítése, kiállítása az osztályteremben
5-6. évfolyam: - tanulásmódszertan (kérdőív, ppt.-t segédanyag) - tanulásmódszertan - meghívott előadó - rendhagyó osztályfőnöki óra: kommunikáció, konfliktuskezelés, etikett, önmenedzselés témáról - a hétköznapok feladatai: boríték címzése, csekk megírása - játékos feladatok (drámajáték): szituációk és önismereti játékok - látogatás lakóhelyen kívüli helyszínen (cég, gyár, üzem, gazdaság, lovarda, múzeum, erdészet, műhely, hivatal, stb.) - szülő vagy ismerős, öregdiák stb. bevonása - érzékenyítés: beszélgetés a munkanélküliségről
7-8. évfolyam: - önismereti, pályaválasztási teszt – a szűrés eredménye alapján a Pedagógiai Szakszolgálat szakemberei egyéni, további segítséget adnak egy későbbi időpontban a 8. évfolyamosoknak (szülők bevonásával) - évfolyamonként a szakszolgálat szakembereinek előadása a pályaorientációról - rendhagyó osztályfőnöki óra: kommunikáció, etikett, önmenedzselés témáról - a hétköznapok írásbelisége: önéletrajz, kérvény – látogatás lakóhelyen kívüli helyszínen (cég, gyár, üzem, gazdaság, lovarda, múzeum, erdészet, műhely, hivatal, stb.) - szülő vagy ismerős, öregdiák stb. bevonása - érzékenyítés: beszélgetés a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásáról
Tudásmegosztás formái: beszámolók iskola honlapján és hivatalos Facebook oldalán, tájékoztató szülőknek, belső tudásmegosztás: tantestületi értekezletek beszámolói, megbeszélések