Ki hitte volna, hogy az alsós gyerekeket ennyire érdekli és leköti Mini Magyarország sok-sok apró, ám a valóságot hűen tükröző épülete?
A mesék világára nyitott és fogékony gyerekek igazi góliátokként sétálgattak a liliputik országában. Rácsodálkoztak egy-egy különleges épületre vagy vidéket ábrázoló domborműre, kíváncsian szemlélték a számukra még ismeretlen bonyolultságú tetőszerkezeteket, örömmel kutattak emlékezetükben, ha tanítójuk utalt a már tanult dolgokra.
És hol lehet jobban szemléltetni mit is jelent a méretarány és a lépték, ha nem egy ilyen izgalmas parkban, ahol a természet és az ember alkotásai csodálatos összhangban tündökölnek.
A felismerés hangos örömkiáltásai kísérték utunkat, hiszen az osztálykirándulások alkalmával nem egy épülettel vagy vidékkel megismerkedtünk már. A tavaly meglátogatott Parlament épülete körül állva, semmi dolga nem volt a tanítónak, a gyerekek sok mindenre emlékeztek, és közösen összehozták mindazt, amit az ő korukban kell és lehet tudni az Országházról. Akadt azért néhány olyan kisdiák is, aki az iskolában szerzett ismereteken túlmenően hihetetlen tájékozottságával kápráztatta el társait és a csoportot kísérő felnőtteket. Lám-lám, a család szerepe mekkora jelentőséggel bír a gyerekek életében!
Az utólagos közvélemény kutatásból igen fontos következtetéseket tudtunk levonni. Örömmel írom le, hátha hasznunkra válik.
1.Kivétel nélkül minden kis alsós nagyon élvezte a miniatűr épületek megtekintését.
2.Elsősorban azok a helyszínek jelentettek nagyobb örömöt, amelyekhez személyes élményük fűződött.
3.A kirándulás után képekről sok-sok épületet könnyen felismertek.
4.Rajzaikból kiderült, hogy ügyesen megfigyelték egy-egy helyszín jellegzetességeit és azokat ábrázolni is tudták.
5.Minden tanuló visszamenne családjával: kerékpárral, autóval vagy gyalog, hogy megossza szeretteivel is az élményt.
És nézzük, hogyan is zajlik egy ilyen jellegű kirándulás:
-Felkészülés: emlékek, élmények felidézése, az ismeretek rendszerbe helyezése
-Utazás: a fegyelmezett magatartás gyakorlása vidám hangulattal együtt, egymásra való odafigyelés.
-Látogatás: régi ismeretek kibővítése, újak hozzákapcsolása, az irodalmi és történelmi ismeretek felidézése az adott helyszínen (várak, hidak, épületek), mindezek rövid, lényegre törő kifejezése.
-Utólagos feldolgozás:
-Szóbeli élménybeszámoló, egyre gazdagodó szókinccsel
-Rajzok elkészítése és színezése
-Írásbeli beszámoló szavakkal, rövid mondatokkal, vagy fogalmazás formájában
-Egymással való társalgás egy bizonyos témáról
-Az élmény továbbadása a családtagoknak
A témakör feldolgozásánál a következő tantárgyakat érintettük: olvasás, fogalmazás, írás, matematika, környezetismeret, rajz, testnevelés.
Valahogy így néz ki a jövő oktatása, amit iskolánkban már a jelenben is alkalmazunk ahányszor csak lehetőségünk nyílik rá.
Köszönjük a Kisbéri Önkormányzatnak, hogy a június 24-i hivatalos megnyitó előtt lehetővé tette tanulóink számára hogy egy ilyen kedves és hasznos élménnyel gazdagodjanak még ebben a tanévben.
Székely Emese, munkaközösség vezető