Mű-anyag-ok/élettelennek vélt rendszerek feltárása – napközis tábor

Ha végre itt a nyár, akkor kezdődhet a táborozás! Az idei tanévben iskolánk bekerült az EFOP-3.3.5-17 pályázatába. Ezen keresztül lehetőségünk nyílt napközis tábor szervezésére a környezetvédelem jegyében 6. osztályosok számára is. A környezetvédelmi tartalmak mellett, számos más izgalmas program várta a diákokat.

 1.nap

Reggel már 8 óra előtt izgatottan, várakozásokkal telten gyülekeztek a gyerekek az iskola udvarán. Mindenki biciklivel érkezett, mivel a hét folyamán többször szükségünk volt a kerékpárokra. Miután mindenki megjött lesétáltunk az ebédlőbe, elfogyasztani a reggelinket.

 

Reggeli után felsorakoztunk a biciklink mellé és elindultunk Kisbérre a tó vizének tisztaságát megvizsgálni. Megérkezésünk után, előszedtük a vízvizsgálathoz szükséges eszközöket. A gyerekek nagy örömmel segítettek a víz merítésében, a reagensek csepegtetésében, a mérőlapok előkeresésében. Izgalommal várták a vizsgálat eredményét. A mérések után visszatekertünk Bakonysárkányba.

 

Érkezés után elfogyasztották a tízórait, érdekes logikai feladatokat oldottak meg, majd labdajátékokat játszottak az udvaron.

 

  

Délben került sor az ízletes ebéd elfogyasztására. Ebéd után fél óra pihenés következett. A gyerekek beszélgettek, zenét hallgattak. Pihenés után a Microbit és Schratch rejtelmeivel ismerkedtek meg. A hét témájához kapcsolódva délután a Születés-műanyag-történelem program keretében, a Földünk a műanyagbolygó című filmet néztük meg és dolgoztuk fel. Közben szünetet tartottunk, aminek ideje alatt elfogyasztottuk az uzsonnát.

 

16 órakor ért véget az utolsó program. A nap végére rengeteg élménnyel gazdagodtak a gyerekek, fizikailag és szellemileg is kellemesen elfáradtak.

 

2.nap

Az első naphoz hasonlóan ma is biciklivel érkeztek a gyerekek reggel 8:00-ra az iskolához. Lesétáltunk az ebédlőbe elfogyasztani a reggelinket. Étkezés után ismét nyeregre pattunk és tekertünk Kisbérre egy kis reggeli testedzésre. A Parkban kipróbáltuk a szabadtéri fitnesz eszközöket, játszótéri játékokat. Mindenki kedvét lelte valamelyik eszközben. Akadtak olyanok, akik karizom erejüket erősítették, számolták mennyit tudnak elvégezni az adott gyakorlatból. A hintát is szívesen vették birtokba és a mászókák minden pontját végig mászták. Sok vidámsággal és jókedvvel fűszerezett program volt.

 

A Parkban töltött kaland után visszaindultunk kerékpárjainkkal Bakonysárkányba. Útközben belepillanthattunk a drónok világába. Egyik diákunk apukája lehetővé tette, hogy közelebbről is szemügyre vegyük ezt a szerkezett. Videót és fényképeket is készített rólunk a magasból masinája segítségével. A képek magukért beszélnek.

 

Az iskolához érkezve kellemesen elfáradtunk, megpihentünk, majd elfogyasztottuk az ebédet. Délutáni fő programunk a biciklis akadálypálya leküzdése volt. A gyerekek először félve, kevés önbizalommal merészkedtek a pályára. Többszöri próbálkozás után a sok gyakorlás meghozta eredményét, mindenki jobban teljesített, mint az első körben. A gyakorlás után következett a verseny. Egyenként álltak rajthoz a tanulók. Időre és a lehető legkevesebb hibával kellett végig tekerni a pályán. A három legjobb eredményt elért tanulót jutalomban részesítettük. A legkitartóbb diák pedig külön díjat kapott.

 

Az eredményhirdetés után, mindenki jó ízűen fogyasztotta el az uzsonnáját. A mai nap a tegnapi folytatásaként egy kis Microbit programozással zárult, elégedett, vidám arccal tértek haza a gyerekek.

 

Végre itt a nyári szünet, eljött a táborozás ideje! A mi iskolánk is megnyitotta kapuit, de ezúttal szabadidős programokra és játékos tanulásra várja a gyerekeket. 

Az alsó tagozatos épületet kisdiákok népesítették be.

Első nap színes betűkből kiraktuk a hét témáját: „Én és a környezetem”, majd vidám tábori dallal és tánccal hangolódtunk jó kedvre.

 

A délelőtt a szelektív hulladékgyűjtés jegyében mesével, kézműveskedéssel és plakátkészítéssel telt. Volt torna és játék is. A szépen megterített asztaloknál elfogyasztott finom ebéd után pedig pihenésre is szántunk időt. Utána természetjárás és sok-sok játék következett. Úgy elrepült a délután, hogy szinte észre sem vettük!

 

Iskolánk pedagógusa, Benis István „BONIS BONA – A NEMZET TEHETSÉGEIÉRT” díjat kapott kiemelkedően eredményes és áldozatos tehetségfejlesztő munkája elismeréseképpen. A díjat az Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából Rétvári Bence miniszterhelyettes adta át a Pesti Vigadó dísztermében.

Benis István pedagógusdiplomáját 1988-ban szerezte a Budapesti Műszaki Főiskolán. A természet iránti szeretete és érdeklődése késztette arra, hogy az Eötvös Loránd Tudományegyetem földrajz szakját is elvégezze 1996-ban. Meggyőződése szerint, a tanítás és a tehetségfejlesztés alapja az, ha a tanár is megmarad jó tanulónak és képes megújulni. Ezért 2014-ben, a Pannon Egyetemen környezettan tanári diplomát is szerezett. Harminc éves tanári pályája alatt mindvégig nagy figyelmet fordított a tehetségek felismerésére és fejlesztésére. Szakkörökön, tehetségfejlesztő foglalkozásokon változatos módszerekkel érte el, hogy a diákok megszeressék a természetet és a földrajzot, ezáltal érdeklődők legyenek a tantárgy iránt. A Bakonysárkányi Fekete István Általános Iskolában negyed évszázada dolgozik a természettudományos tehetségfejlesztő projektek megvalósításán. Számos NTP-s pályázatban vállalt feladatot, jelentős szerepe volt abban, hogy az iskola tehetségpont lett. A Teleki földrajz és a Kaán természetismereti versenyek megyei döntőjén 45 alkalommal jutottak dobogóra tanítványai, az országos döntőbe 16 tanulója került. Tehetségfejlesztő munkájáért korábban két alkalommal kapta meg a Teleki Pál Emlékérmet, 2014-ben pedig Öveges József-díjban részesült. Pedagógus pályája alatt mindvégig kistelepülési iskolában dolgozott.

Ars poeticája is ebből származtatható:

"Nincs olyan kis létszámú iskola, ahol ne lenne tehetséges diák. A tanár dolga, hogy megtalálja és segítse őket."

A nemzeti tehetségprogram, melynek fő célja a természettudományos területen tehetséges tanulók fejlesztése volt, egy két napos tanulmányúttal zárult. A program sikerességét nemcsak a jó hangulatú, ugyanakkor számos új ismeretet adó tanulmányút bizonyítja, hanem azok az eredmények, amelyeket a programban résztvevő diákok elértek a tanév során. A 14 résztvevő közül 5 diák a természettudományos versenyek (természetismeret, földrajz, fizika) megyei döntőjén dobogóra került, 9 fő volt, aki az első nyolc helyen végzett. Az éves program során mind a 14-en sokat gyarapodtak tudásban és élményekben.

Június 18-án és 19-én szerveztük meg a tanulmányutat. A diákok elkötelezettségét mutatja, hogy a nyári szünet első két napját is tanulással kezdték. Persze a tanulás most rendhagyó módon, természetközelben, interaktív módon, személyes tapasztalatszerzésen alapult.

Autóbuszunk első állomásunkra, a Tihanyi Levendulaházhoz szállított bennünket. A látványos, számos geológiai ismeretet nyújtó kiállítótermet csoportokat alkotva fedeztük fel. A totót legeredményesebben kitöltő csapat jutalmat is kapott. Majd a vetítőteremben egy ismeretterjesztő filmet néztünk meg együtt.

  

A Levendulaház foglalkoztatójában mindenki elkészíthetett egy levendulaszappant, melyet becsomagolva hazavihetett.

  

Éppen jókor érkeztünk erre a helyszínre, hiszen levendulahét volt és javában zajlott a levendula szüret. Az udvaron a hagyományos kiállítóhelyeken kívül azt is megnézhettük, hogyan nyerik ki a levendulaolajat.

 

Még Tihanyban maradtunk, hogy az Aranyház gejzírkúpokat is megtekinthessük. Már az út kezdetén megbeszéltük a földrajzi vonatkozásokat, tanulmányoztuk az ismertető táblákat, majd egy kisebb kaptatón feljutottunk a gejzírkúpokhoz, ahonnan csodálatos panoráma tárult elénk. Visszafelé mindenkit lázba hozott a sok ürge látványa a belső tó melletti réten.

  

Monoszlóra érve sok diák csodálta meg a különleges látványt biztosító hegymaradványt. A hegyestű geológiai bemutatóhely és turisztikai látványosság egyben. Mi természetesen felmentünk a tetejére, hogy a Balaton-felvidék látnivalóit számba vegyük és megcsodáljuk a tanúhegyek sajátos, koporsó alakú formáját is. Sorra vettük a kiállított kőzeteket, megbeszéltük jellemzőiket, majd megtekintettük a kőépületben található kiállítást is.

 A szentbékkállai kőtengerhez érve, néhány rutinosabb tanulónk már kérte, mindenképpen próbáljuk ki az ingókövet. Hagytuk magunkat rábeszélni és a biztonsági szabályok betartása mellett mindenki meghintáztathatta a „krokodilsziklát”. A kőtengeren való sétálás közben megbeszéltük annak keletkezési módját, megfigyeltük a különleges természeti képződményeket, a „madáritatóknak” nevezett tálcákat, körbejártuk a terepet, alulról és felülről is megszemléltük a köveket és tanulmányoztuk az ismeretterjesztő táblákat.

Az első nap utolsó szakmai programja a Fülöp-kilátó megtekintése volt. A feljutás egy kissé megerőltető volt, de kárpótolt bennünket a szép kilátó és a „magyar tenger” látványa.

Este fakultatív program volt a balatoni fürdőzés. Természetesen senki nem hagyta ki ezt a lehetőséget. A napot egy kis sétával zártuk a Balatoni nyár című televíziós műsor felvételi helyszínén.

A második napon Tapolcára utaztunk, ahol a néhány éve elkészített látványtárat tekintettük meg. Itt teljes képet kaptunk a nemzeti park területének geológiájáról, természeti tudnivalóiról. Nemcsak a 3D-s képek és filmek, a minden érzékszervünkre ható kiállítási anyag keltette fel az érdeklődésünket, de nagyszerű előadást hallottunk a tárlatvezetőnktől is.

 

Természetesen nem hagytuk ki a tavasbarlangban a csónakázási lehetőséget sem. Ez minden diáknak felejthetetlen élményt nyújtott.

A második nap legnagyobb kihívása a Szent György-hegy megmászása volt. Bár a magyar turisták zöme csak messziről nézi meg ezt a páratlan természeti értéket, mi elég elszántak voltunk ahhoz, hogy kézzel fogható közelségbe kerüljünk a bazaltorgonákhoz.

 A szakmai programokat teljesítve, sokat tanulva, jól elfáradva szálltunk fel a buszra, hogy utolsóként egy igazán felhőtlen kikapcsolódást biztosító fakultatív programon vegyünk részt. Balatonfűzfőre utaztunk, ahol két bobpálya és egy kalandpark közül választhatott mindenki kedvére valót.

 

Szállásunk egy révfülöpi hotelben volt, ahol teljes ellátást, reggelit, ebédet és meleg vacsorát is kaptunk.

Az egész éves tehetségfejlesztő munkának méltó befejezése volt a két napos tanulmányút. Szép munkát végeztetek gyerekek, gratulálunk!

Benisné Manner Melinda, Benis István, programszervezők