Az ötödik osztályosokkal Gorsiumban jártunk. Haraszti Zsigmond múzeumpedagógus segítségével ismerkedtünk az egykor az ókori Római Birodalomhoz tartozó település mindennapjaival. Az I. század közepétől római katonai erődítés ellenőrizte a közeli közlekedési csomópontot és a Sárvíz átkelőhelyét. A II. század elején a katonai tábor helyén város épült, mely Alsó-Pannónia tartományülésének és császárkultuszának központja lett. Körülbelül kétezer évet ugrottunk vissza az időben. A régészeti park sírköveit tanulmányozva megismerhettük a kelta őslakosok temetkezési szokásait is. Néhány sírkövön alaposan szemügyre vettük az egyes viseleteket, ékszereket. A helyreállított épületekben gyönyörű freskórészleteket, érdekes használati tárgyakat láthattunk. Ezt követően izgalmas foglalkozásokon vettünk részt. A helyszínen ismerkedtünk meg a település egyik legnagyobb épületével, a palotával, s, hogy melyik helyiségét mire használták. A gyerekek kis csoportokban a mágnestáblájukon képekkel berendezhették a palotát. A foglalkozás másik részében testközelből ismerkedhettek meg a gyerekek egy legionárius vértezetével, fegyverzetével. Kezükbe vehették, felpróbálhatták, és közben megtudták, melyik darabnak mi volt a szerepe, érdekessége. Végül a színház lelátóján ebédeltünk, igen jó hangulatban. Délután Székesfehérváron jártunk, megtekintettük a Középkori Romkertet, amely a Szent István által alapított Szűz Mária prépostsági templom emlékét őrzi. A Szentföldre vezető út mentén felépülő egyházi épület 38 magyar király koronázásának, 15 királyi temetkezésnek a színhelye volt, valamint országgyűléseknek, országnagyok tanácskozásának, királyok hadba vonulásának és hazatérésének adott otthont. Itt őrizték a koronaékszereket az Árpád-korban, és a királyi ereklyekincseket is. Az egykori templom építése ezer évvel ezelőtt kezdődött. Sajnos a történelem viharai megtépázták ezt a csodálatos helyet, de fantasztikus érzés tudni azt, hogy a hely, ahol állunk, egykor milyen nagyszerű események helyszíne volt.

 

Ezután moziba mentünk, a Mia és a fehér oroszlán című filmet néztük meg, ami egy nagyon megható, szívet melengető történet ember és állat kapcsolatáról. Feltöltődve, élményekkel gazdagodva térhettünk haza.

Szroghné P. Zsuzsa, osztályfőnök

 

Verssel, dallal és tánccal búcsúztattuk a tanévet. 69 tanulónkat pedig a színpadon köszöntöttük, akik a járási, megyei és országos tanulmányi, művészeti, vagy sport versenyeken kiváló eredményeket értek el. A tanévzáró bizonyítványosztással zárult.

A tanévzárást követő héten az alsós iskola épülete nem állt üresen, 25 kisdiák számára még nem kezdődött meg a várva-várt nyári szünet, amit persze nem bántak, hiszen egy környezetvédelmi tábor résztvevői lehettek. Nagy izgalommal kezdtük meg a tábor logójának, egy „csodaszarvas”-nak az elkészítését pólókra. A héten nagyon sok élménnyel gazdagodtunk: vizet vizsgáltunk, egy „aludoboz élete” interaktív játék segítségével megismerkedtünk az alumínium feldolgozásával, felhasználásával, újra hasznosításával. Játszottunk, akadálypályán mértük össze az erőnket. Jártunk Bábolnán, Pannonhalmán, de legnagyobb élmény mégis a saját „akváriumunk” elkészítése volt. Minden kisdiák egy-egy vízi élőlényt, növényt készített matricafestéssel, ami „belekerült” az akváriumba. Emese néni a szabadidőben kvíz játékkal kötötte le a gyerekek figyelmét, amit nagyon élvezetek. Igyekeztünk, hogy mindenki sok élménnyel, örömteli hangulatban hagyja itt a tábort…..azt hiszem ez sikerült is!

 

 

 

 

Gyüsziné Rohonczi Anita, táborvezető

 

Iskolánkban a szünet első hetét a napközis táborozókkal töltöttük. Összesen 5 napig biztosítottunk színes, érdekes programokat a gyerekeknek. A feladatok kapcsolódtak választott tematikánkhoz, a környezetvédelemhez, a közösség alapú szolgáltatásokhoz, az etikus vásárláshoz. A résztvevők internetes keresések formájában készültek fel előadásaikra, kiscsoportokban készítettek plakátokat, tervezték meg energiatakarékos otthonaikat, mikroszkópos vizsgálatokat végeztek és online programok segítségével számították ki ökolábnyomukat.

 

 

Természetesen sok mozgást is terveztünk a programok közé. Kétszer voltunk kerékpártúrán, hétfőn Kisbéren a napelemparkban és a makettparkban jártunk, szerdán pedig a Tímár pusztai vadrezervátumban és Akán. Két külső szolgáltatást is biztosítottunk a táborozóknak. Kedden a bábolnai ménesbirtokon jártunk és lovas kocsikáztunk is. 

 

 

Csütörtökön pedig Pannonhalmán vettünk részt az Ezer év elnevezésű programon, melyhez egy csokoládékóstoló is tartozott. Kézműves foglalkozásokon a szélenergia hasznosításához kapcsolódóan repülőgép modellt és szélforgót készítettünk. Malcsik Dorka irányításával pedig újrahasznosított műanyagból és papírból készültek pillangók, virágok, karkötők.

 

A fiúk a szabad idősávban sokat fociztak, a lányok rajzos közösségi játékot játszottak, táborzárásként pedig együtt „pókhálóztunk”. A felhasznált energiát a napi négyszeri étkezéssel pótoltuk. Az utolsó nap fénypontja a drónozás volt, amit Molnár Szilárd segítségével valósítottunk meg, közösen szimbolizálva a várva várt VAKÁCIÓT.

A tábor az EFOP-3.3.5-17-2017-00050 pályázati projekt keretében valósult meg.

Benis István és Mór Mária, táborozást vezető pedagógusok

A Bakonysárkányi Német Nemzetiségi Önkormányzat több mint tíz éve szervez népismereti táborokat a Bakonysárkányi Fekete István Általános Iskola tanulóinak, melybe a nemzetiségi oktatást végző pedagógusokat is bevonja. Ebben az évben is lehetőségünk nyílt a népismereti tábor megszervezésére, melyhez a Miniszterelnökség 2.000.000 Ft pályázati támogatást biztosított.

A tábor 5 napos volt, június 3-tól 7-ig tartott és német nyelvi környezetben biztosította a tanulóknak a nyelvismeret bővítését, kapcsolódott az iskola népismereti tananyagához és hagyományőrző tevékenységéhez. A tábor szálláshelye az ausztriai Pruggern volt. Az utazás során és a szálláshely környékén található nevezetességeket kerestük fel és kötöttük össze a németség történelmi vonatkozásaival. Célunk az volt, hogy a németek betelepítésének történetét, az ősök munka- és szokáskultúráját autentikus környezetben mutassuk be, hogy a tanulók árnyaltabban megismerjék felmenőik múltját és jelen körülményeit. A táborozás ideje alatt felkeretünk két bányát (Erzberg és Hallstatt), hogy reprezentáljuk a német bányászok fejlett technológiáját, melyet a német telepesek anno magukkal hoztak hazánkba. Tudatosítani akartuk a tanulókban, hogy a történelmi Magyarország fejlődése elválaszthatatlan a német bányászok tevékenységétől. Lényeges eleme volt a tábori programnak a partneriskolában való látogatás és foglalkozásokon való részvétel. Természetesen az adott kulturális (Hallstatti kultúra) és földrajzi környezet (Dachstein, Wilde Wasser túra) megismerésére is lehetőséget biztosítottunk. Megtekintettük a jellegzetes építészeti vonatkozásokat, részt vettünk Mariazellben egy misén, megfigyeltük a népviseletet, a vallási hagyományokat és a temetkezési szokásokat (Beinhaus). A szálláshelyen közösen készítettük el a meleg vacsorát, köztük néhány hagyományos sváb ételt is. Nemzetiségi kézműves foglalkozásokra is szántunk időt. A programok, a bányalátogatások, az egyházi események és az iskolalátogatás német nyelven zajlottak, a kommunikációs képességek különböző élethelyzetekben való fejlesztésére is mód nyílt. Programjaink naponkénti bontásban az alábbiak voltak.

1.nap Mariazell, Puggern

A nap jelentős részét utazással töltöttük, célunk a táborhelyszín elérése volt. Útközben látogatást tettünk Mariazellben. Szentmisét látogattunk a bazilikában. Ez nemcsak a nyelvgyakorlást segítette, de a vallási hagyományok megismerését is. Útközben egy rövid túrára is megálltunk az Enns mellékfolyója mentén. A szálláshoz érve, a szobák elfoglalása után tábornyitó és hagyományőrző foglalkozásokat tartottunk, hagyományos sváb ételt készítettünk vacsorára közösen. Este még egy kis sétára indultunk a környék felfedezése céljából.

 

 

2.nap Puggern, Schladming

Látogatást tettünk egy helyi iskolában, itt megismertük az osztrák iskolarendszert, a helyi hagyományokat, a diákok szokásait. Végig néztük az iskola szaktantermeit, különös tekintettel a kézműves foglalkozásokat támogató termeket. Lehetőségünk nyílt betekinteni német nyelvű foglalkozásokba, melyek igencsak segítették a nyelvi fejlődést. Egy projektteremben kötetlenül beszélgethettünk az osztrák iskola tanulóval. A tanórai szokások mellett a diákhagyományok is szóba kerültek. Az intézményvezetőnek megköszöntük a kedves fogadtatást ás átadtuk ajándékcsomagunkat. Délután még túráztunk a környéken. Közel 2000 m magasságig jutottunk fel egy felvonóval, majd rövid túrát tettünk a hegy tetején. Este hagyományőrző kézműves foglalkozással és hagyományos sváb étel elkészítésével zártuk a napot a szálláshelyen.

 

 3.nap Puggern, Dachstein

A nap nagyrészét a Dachstein földrajzi környezetének megismerésére fordítottuk. A 3000 m magasan fekvő gleccserhez hasonlót a tanulók eddig még csak fényképeken vagy tankönyvek lapjain láttak. Hosszas szerpentinen, majd felvonóval jutottunk a tetejére. A jégbarlang látogatásán túl egy jelentős túrát is tettünk a glecsser felszínén. Este projektmunka, nyelvgyakorlás és  kézműves foglalkozás volt a táborhelyen. Ezen a napon is magunk készítettük a hagyományos vacsorát.

  

4.nap Puggern, Hallstatt

A nap fő célja a hallstatti bánya, a bányászat múltjának és jelenének megismerése volt. A bányalátogatás rendkívül érdekes volt a tanulók számára, hiszen interaktív formában mutatta be a legfontosabb tudnivalókat a témában. Mindez segítette, hogy könnyebben megértsék a német nyelvű idegenvezetést. Hallstatt a világörökség része, egy kis ékszerdoboz. Természetesen megnéztük a főterét, látogatást tettünk templomában, megismerkedtünk a vallási és temetkezési szokásokkal is. Két kisebb csoportban megtekintettük a Beinhaus-t belülről, hogy a különleges temetkezési szokásokat ily módon is megismerjük, annak tradicionális, kulturális okát megértsük. Este hagyományos sváb ételt készítettünk, mely egyben a vacsoránk is volt.

 

5.nap Puggern, Erzberg

Az utolsó nap reggelén egy gyors tábori értékelés után csomagoltunk és bepakoltunk a buszba, hogy irányt vegyünk hazafelé. Útközben volt még egy fontos állomásunk, Erzberg, ahol az ércbányászat megismerése volt a célunk. Ezt a célt a föld mélyén tett látogatás és a felszínen óriás dömperrel történő utazásunk egyaránt segítette. Sok érdekes ismerettel gazdagodtunk a bányászattal kapcsolatban, no meg jó pár szakkifejezéssel, amely eddig ismeretlen volt számunkra.

 

Ezt követően már csak rövid technikai megállókat tartottunk, hogy a tervezett időben hazaérkezzünk. A tábor nagyon tanulságos volt, mindenki igazán jól érezte magát.